نایلکس چیست؟

نایلکس چیست

در میان عموم مردم بعضاً کلمه نایلکس را به جای نایلون و یا برعکس می شنویم. این موضوع ناشی از آن است که برخی این دو پلاستیک را یکی می دانند و تفاوتی میان آن ها قائل نمی شوند. این در حالی است که نایلون و نایلکس دو نوع پلاستیک مختلف با خصوصیاتی متفاوت از هم هستند. اما در اصل نایلون و نایلکس و تفاوت آن ها چیست؟ در این مقاله به بررسی تفاوت این دو خواهیم پرداخت.

پلاستیک دسته دار شفاف

فرق نایلون و نایلکس

نایلون با نایلکس از جهت های مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند. در این بخش با مهم ترین مواردی که باعث تفاوت نایلون با نایلکس می شود آشنا خواهیم شد.

مواد سازنده: مهم ترین تفاوت نایلون با نایلکس در نوع مواد تشکیل دهنده آن ها است. نایلون از مواد پلی ‌اتیلن سبک ساخته شده است، در حالی که مواد اولیه نایلکس بر پایه پلی اتیلن سنگین می باشد. البته تمام مواد تشکیل دهنده‌ نایلکس از جنس پلی اتیلن سنگین نیست و تقریبا ۸۰ درصد آن سنگین و بقیه از پلی اتیلن سبک می‌ باشد. افزودن پلی اتیلن سبک به ترکیبات مواد اولیه نایلکس به آن شفافیت، نرمی و امکان دوخت بهتر را می دهد.

ظاهر: مشهودترین تفاوت نایلون و نایلکس که برای عموم مردم قابل درک است مربوط به ظاهر آن ها می باشد. نایلون ها محصولاتی به مراتب نرم تر، شفاف تر و براق تر از نایلکس هستند و نور از آن ها تا حدودی می تواند عبور کند. نایلکس ها اما خشک، زبر و مات هستند.

ضخامت: نایلکس را می توان در ضخامت های بسیار نازک تولید کرد در حالی که نایلون این قابلیت را ندارد. این به آن معنی است که اغلب تعداد در یک کیلوگرم نایلکس نسبت به نایلون بیشتر است. این مسئله به ویژه برای فروشندگانی که به دنبال پلاستیک های تبلیغاتی هستند حائز اهمیت است، چرا که نایلکس معمولا به صرفه تر است.

چاپ: برای محصولات نایلونی از چاپ روغنی و براق استفاده می ‌شود، زیرا نتیجه زیباتر به نظر می‌ رسد. ولی در چاپ  بر روی محصولات نایلکسی به دلیل کدر بودن آن ‌ها، تفاوت زیادی بین نتیجه چاپ روغنی و چاپ پی وی سی وجود ندارد. با این حال چون چاپ پی وی سی مقرون به صرفه تر است، در چاپ نایلکس از این نوع رنگ استفاده می شود.

کاربرد: نایلکس به دلیل سختی و تحمل وزن بالاتر، جهت استفاده در اصنافی که با محصولات نسبتا سنگین وزن سر و کار دارند (مانند تره بار و میوه فروشی) مناسب است. اما نایلون بیشتر جهت حمل کالاهای سبک در فروشگاه ها (مانند بوتیک و داروخانه) استفاده می شود.

البته شایان ذکر است که تولید برخی محصولات می تواند هم توسط نایلون و هم نایلکس انجام گیرد. کیسه فریزر، کیسه زباله، سفره یکبار مصرف و انواع پلاستیک فروشگاه از این دسته موارد هستند.

نایلون طوسی

نحوه تشخیص نایلون و نایلکس

تا این جا با تفاوت های بین نایلون و نایلکس به طور کامل آشنا شدیم. حال یک مثال عامیانه برای تفاوت این دو می زنیم که راحت تر قابل درک باشد. پلاستیک هایی که نرم هستند و وقتی مچاله می کنیم کمتر صدا می دهند نایلون هستند. اما پلاستیک هایی که نسبتا خشک هستند و بعد از مچاله شدن صدا می دهند و به اصطلاح خش خش می کنند نایلکس هستند.

نایلکس سبز

مقایسه نایلون با نایلکس

  • در ساخت نایلون از پلی اتیلن سبک استفاده می شود و در ساخت نایلکس از پلی اتیلن سنگین.
  • محصولات نایلونی نرم ‌تر از محصولات نایلکسی هستند.
  • در حالی که محصولات نایلونی ظاهری براق دارند، محصولات نایلکسی نسبتا مات هستند.
  • نایلکس بر خلاف نایلون هنگام مچاله شدن صدا می دهد و خش خش می کند.
  • نایلکس را می توان در ضخامت های متفاوت تولید کرد اما نایلون را نمی توان در ضخامت کم تولید کرد.
  • برای چاپ نایلون از رنگ های روغنی استفاده می شود و برای چاپ نایلکس از رنگ های پی وی سی.
  • نایلون حالت کششی دارد، یعنی اگر آن را پاره کنیم محل پارگی به صورت کش آمدن در مقابل پارگی مقاومت نشان می دهد. ولی در نایلکس محل پارگی ادامه پیدا می کند و به صورت یک خط تا انتها انتقال می یابد.
  • مقاومت و استحکام نایلکس بسیار بالاتر از نایلون می باشد و به همین سبب برای جابجایی مواد سنگین باید از نایلکس استفاده کرد.

3 دیدگاه در “نایلکس چیست؟

  1. محمدامینی می گوید:

    ممنون از اطلاعات کاملتون، من یه مطلبی هم توی مجله اقتصاد آفرین خوندم نوشته بود نایلون از پلی اتیلن سبک ساخته شده، در حالی که حدود ۸۰ درصد نایلکس از پلی اتیلن سنگین و تنها ۲۰ درصد آن از پلی اتیلن سبک ساخته شده، واقعا جالبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس